3 tips for bruk av konferansekamera
Med mer digital kommunikasjon og møter er det viktig å velge rett utstyr for en god opplevelse. Spesielt viktig er eksternt konferansekamera. Med et eksternt kamera vil du løfte videokonferansene dine til et nytt nivå.
Ta hensyn til hva kameraet skal brukes til, hvor det skal plasseres og riktig lys.
Valg av kamera
Ta stilling til hva kameraet skal brukes til; kontorplassen, møterommet, større konferansesaler, klasserom eller om det er til et studio.
Enkelte kameraer har fast objektiv og andre har zoom-mulighet og pan/tilt (PTZ). I større rom er dette smart for å kunne velge forskjellige utsnitt. Velg et vidvinkel-kamera for mindre rom og hvor deltakerne sitter nærme.
Hvilke tilkoblingsmuligheter er det behov for? For videokonferanse er det USB 2 eller 3 som gjelder, men for større auditorier eller studio er det HDMI, SDI eller NDI som er aktuelt. F.eks en løsning fra Vaddio eller et streaming-oppsett fra Epiphan Pearl Mini.
I store rom kan et «følgekamera» gjøre presentasjonen mer engasjerende for seeren siden dette vil følge den som presenterer og gir et bedre utsnitt. Det vil også gi deg frihet til å vise det som skal presenteres uansett hvor det er plassert i rommet.
Plassering
Unngå sterkt bakgrunnslys eller et stort vindu bak ryggen. Dette vil mørklegge hele bildet hvis du ikke har et kamera som har "motlyskompensasjon" som aktiviseres ved slike situasjoner.
Sjekk hva du har i bakgrunnen. Mye rot vil virke uprofesjonelt. For å gjøre det veldig lettvint og som en "quick fix" rydder du bare det som er i synsfeltet for kameraet;).
For opptak i studio er det fint med en dedikert vegg med nøytral/abstrakt bakgrunn eller vurdér Croma Key (såkalt green screen). For å få dette til å se bra ut er det behov for mye og jevnt lys på bakveggen.
Plasser kameraet korrekt. Innebygde kameraer i en bærbare PC vil filme nedenifra og filme rett inn i nesen din. Plasser kameraet i høyde med øynene. Da trenger du gjerne et eksternt kamera.
Lys
Er det litt dunkel belysning der du sitter, sett gjerne en liten lampe foran deg (ca. «kl.11» eller «kl. 13»), med moderat spredning av lyset. Det kan gjøre stor forskjell! Forsøk å ha mest mulig jevn fargetemperatur på lyskildene slik at det ikke er en miks av f.eks. utelys, gamle lysstoffrør, halogenpærer og billig LED-lys. Et kamera klarer ikke å se forskjell på disse og du kan risikere å få et bilde som ser veldig blått eller rødt ut. Det beste i et studio er å gå for dedikerte lamper. Sitter du i et typisk kontormiljø med mye naturlig lys eller andre lyskilder – trenger du ikke å tenke på dette første punktet. Lys er spesielt viktig for at du skal se best ut.